Vriendschap

friendship

Vriendschap… Het kan heel mooi zijn en leuk. Je kan ervan genieten en het nooit meer kwijt willen. Maar soms… soms loopt het anders dan dat je dat zelf wilt. Ik wil graag mijn ervaring met jullie delen over vriendschappen. Ik heb hier al best veel over meegemaakt en daarom dat ik deze column schrijf.

In de kleuterklas had ik best een leuke klas. Ik had andere kinderen om mee te spelen en er waren geen problemen. Nu is het wel zo dat ik altijd een beetje een jongens meisje geweest ben. Niet qua uiterlijk, maar qua vriendschap echt. Ik kom sinds de kleuterklas al goed overeen met jongens. Ik had dan ook een beste vriend in de kleuterklas. Toen ik naar de lagere school ging, verhuisde ik naar een andere gemeente. Hierdoor kon ik niet meer naar dezelfde school blijven gaan en moest ik naar een nieuwe school. Ik vond dat helemaal niet leuk. Ik kende niemand en ik miste mijn oude klas. Gelijk had ik dat ik het niet leuk vond. In het eerste en tweede leerjaar ging het goed en had ik enkele vrienden, maar vanaf het derde werd ik meer en meer uitgesloten. Dat heeft zo’n drie jaar geduurd, want in het zesde ging het terug beter.

Dan kwam het middelbaar eraan. Allemaal naar een andere school op enkele na, maar het was toch weer eens aanpassen. Ik koos voor de richting moderne wetenschappen en kwam in de laatste klas terecht. Ik moet zeggen dat we niet echt de favoriete klas waren. In tegen deel, leerkrachten werden het beu om bij ons in de klas les te geven en elke les kregen we een preek dat onze klas op niet veel trok. Andere leerkrachten durfden zelfs zeggen dat we een echte BSO-klas waren. (Voor alle duidelijkheid waren die preken nooit voor mij bedoeld. Ik ben echt een stille leerling die nooit haar mond open doet :s)

Nu? Wel, ik zit nu in het vierde middelbaar en het blijft moeilijk om echt vrienden te hebben. Het probleem is dat ze nooit de reden zeggen waarom ze me niet aanvaarden. Gelukkig heb ik sinds twee jaar een beste vriend. Hij is heel lief en ik kan er goed mee praten. Zonder hem zou ik helemaal niet ver staan. Ik wil niet zeggen dat ik geen vrienden heb, want dat is zeker niet waar, maar de plekken waar ik ze hard nodig heb (school) ontbreken ze.

Ik hoop dat jullie mijn column leuk vinden en laat een reactie achter waarin jij verteld over je ervaring met vriendschap.

Heb je nog andere ideeën waar je graag een column over zou willen lezen, laat het dan ook achter in de comments!

Geef een reactie

