Studietips

Een paar dagen geleden schreef ik een artikel over het nieuwe schooljaar. Ik bedacht me toen dat het misschien wel leuk was om een artikel te schrijven met studietips. Ik ben zelf ook iemand die niet zo goed kan studeren, maar ik heb al van verschillende mensen tips gekregen waarmee het steeds beter en beter lukt. Ben je benieuwd? 

tumblr_lr09k82pRd1qiotnuo1_500_large

Wat heel belangrijk is, is om een goede planning te maken. Misschien hebben al veel mensen jou dit verteld, maar het is ook echt waar dat het helpt. Je moet goed opschrijven wat je allemaal moet doet en dan kijken of dit ook haalbaar is. Je mag ook niet vergeten om af en toe pauzes in te lassen. Je kan je geen drie uur achter elkaar concentreren. Je kan bijvoorbeeld 1 uur studeren en 5 of 10 minuten pauze nemen. Als je 2 uur achter elkaar kan studeren neem dan 10 minuten of een kwartier pauze.

Kijk wanneer je jezelf het best kan concentreren. Als je weet dat je om 8 uur ’s avonds geen zin hebt om te studeren begin dan ook niet pas om 8 uur. Begin als je thuis komt van school of na het avondeten. Hoe sneller je begint hoe sneller je iets leuks kan doen.

Probeer in een rustige omgeving te studeren. Als je thuis een jongere broer of zus hebt (of meerdere) is het niet zo’n goed idee om te studeren waar zij aan het spelen zijn. Zet je alleen op je kamer of als je dat hebt een bureau.

Lees alles door voor je begint met studeren. Zo weet je wat je te wachten staat en kom je dus niet voor verassingen te staan dat het toch meer pagina’s waren dan je dacht bijvoorbeeld. Als je alles hebt gelezen kan je best schema’s of samenvattingen maken. Hier kan ik zelf niet veel tips over geven omdat ik het zelf ook nog steeds moeilijk vind. Ik kan zelf niet studeren zonder een samenvatting te hebben. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet kan. Er zijn mensen die kunnen studeren door gewoon de tekst te gebruiken.

Dit zijn enkele tips die ik wil meegeven als je gewoon onder het jaar wil studeren. Als het bijna examens zijn ga ik ook een artikel maken met studietips voor de examens, maar daar zijn we gelukkig nog niet.

Geef een reactie

