Faith

Faith

Klik op de foto om hem in het groot te bekijken!

Is geloven nog mogelijk in deze tijd? Zijn er effectief nog mensen die geloven en hoe uiten ze dat dan? Gaan ze elke zondag braaf naar de kerk? Ik wil graag een antwoord geven op deze vragen. Het zijn vragen die ik zelf kan beantwoorden doordat ik zelf geloof. Geloof je niet, maar wil je jezelf er toch voor openstellen? Dan nodig ik je uit om verder te lezen. Als je wel gelooft mag je natuurlijk ook verder lezen!

Wat ik misschien best eerst uitleg is dat ik Protestants ben en dus niet naar een Katholieke kerk ga. Ik zit daar van ongeveer mijn acht jaar en ikzelf leer God er beter kennen dan in een andere kerk. Maar wat is nu juist geloven voor mij? Allereerst, iedereen heeft hier zijn eigen mening over wat geloven is. Iemand vroeg mij een paar maanden geleden de volgende vraag: waarom gelooft gij in God das toch allemaal BS en aub ni afkomen me da da u keuze is ofzo 1 of andere shit geef mij nu is 1 goede echt geldige reden waarom ik moet geloven daarin aub? Ik was blij dat die persoon het durfde vragen, langs de andere kant, natuurlijk was het anoniem. Mijn antwoord op de vraag was:

Ik geloof in God gedeeltelijk omdat ik ermee opgegroeid ben, maar er zijn ook nog andere redenen. Ik ben echt beginnen geloven sinds dit jaar nog maar. Daarvoor geloofde ik omdat iedereen het deed van de kerk en mijn gezin. Nu ben ik op kampen geweest waar ik God enkele keren heb ervaren en Hij me heeft geholpen. Soms zelfs zonder dat ik het besefte en het pas nadien merkte dat, dat wat ik deed niet van mij kwam, maar van Hem. Ik kan je niet echt DE rede vertellen waarom je moet geloven, want iedereen heeft zo zijn eigen reden. Iedereen vind iets anders bij God wat die nodig heeft. Als ik helemaal alleen ben en me niet goed voel, is alleen Hij er nog die mij kan troosten en Hij doet dat ook. Ik kan je ook niet uitleggen hoe Hij dat doet, maar ik krijg dan gewoon een warm gevoel vanbinnen en voel me beter. Ik kan altijd met Hem praten en mensen denken dat Hij niet antwoordt, maar dat doet Hij wel. Je kan ook op Hem vertrouwen want Hij is de enige die je echt nooit maar dan ook nooit in de steek zal laten. Hij wil er altijd voor je zijn en Hij helpt je als je dat nodig hebt, zelfs als je er niet om vraagt. Als je nog meer wilt weten, moet je maar gewoon iets zeggen op facebook. Ik zal er niets van zeggen als ik weet wie je bent, want je bent zeker niet de enige die hieraan twijfelt, maar of je er nu aan twijfelt of niet. Hij ziet jou ook graag!

Ik hoop dat dit jullie een beetje een beeld geeft over hoe ik denk over geloven en waarom ik geloof. Waarom ik dit artikel eigenlijk wilde schrijven is om twee redenen. Op mijn blog komen veel dingen over mijzelf en dus persoonlijke dingen. Een belangrijk aspect hier tussen is mijn geloof. Ik kan geen dag zonder mijn geloof. De andere rede is omdat ik graag toch nog even iets de wereld uit wil helpen.

Ik geloof dat wanneer ik sterf naar de hemel ga en dat ik daar mag verder leven. God heeft de wereld geschapen en we stammen niet af van de apen. Als ik ongelijk zou hebben so what? Ik heb toch niets te verliezen. Als je niet gelooft, waarvoor leef je dan? Je hebt geen doel, je loopt hier gewoon rond op aarde en daarom geloof ik dus onder andere wel, maar dat is zeker niet de grootste rede.

Wat ik wel even wil zeggen is dat dit allemaal mijn eigen mening is. Je mag hieronder gerust zelf je eigen mening achterlaten, ook als je niet gelooft. Het lijkt me best leuk om er samen over te praten.

De laatste vraag die ik nog moet beantwoorden is of ik elke zondag naar de kerk ga. Ja, normaal gezien ga ik elke zondag naar de kerk. Normaal gezien? Soms heb ik te veel schoolwerk en dan blijf ik wel eens thuis. Vindt God dat dan niet erg? Nee, Hij wordt zelfs niet boos als je een hele dag lang geen stille tijd hebt gedaan. Dat doe ik meestal wel, dan zet ik een beetje Christelijke muziek op en lees ik een stukje uit de bijbel aan de hand van een studieboekje.

Hieronder zet ik nog enkele Christelijke nummers die ik zelf ontzettend mooi vind. Luister er eens naar, zou ik zeggen!

 

Ik hoop dat jullie iets gehad hebben aan mijn persoonlijke mening over geloven!

10 gedachtes over “Faith

  1. Heey,
    Ik vind het echt super mooi en leuk wat je doet en schrijft!
    Ookal ben je 16, je schreef al heel goed!
    Het leek net of je al heel ver in je geloof bent!
    Ik heb me een jaar laten dopen en begin nu pas te groeien en ik ben 18!
    Ik hou ook van schrijven, dichten en knutselen.
    Ik maak ook een boekje van mijn geestelijke groei!
    Respect dat je dit doet, misschien leuk om er weleens over te praten!

    Groetjes Esther

    • Dankjewel! :) Het doet me goed om zo’n positieve reactie te krijgen! In mijn artikel lijk ik misschien altijd heel zeker, maar ik kan je eerlijk vertellen dat er nog genoeg momenten zijn waarop ik twijfel.

  2. Heel mooi geschreven voor iemand die 16 jaar is sta je sterk in je geloof ik ben 34 en mijn geloof is pas echt 1,5 jaar geleden gaan werken.
    Gr sjaak

  3. Goed artikel en het is indderdaad leuk om erover te praten, ik ben het met je eens en ook als is indd niet iedereen het met je eens, we moeten respect hebben voor elkaars mening. Je zal soms wel harde kritiek krijgen. Maar zoals je zegt God zal je nooit in de steek laten. Zijn liefde, genade is ons voldoende ;). We geven geloofsboodschappen uit liefde, en dat is goed. keep it up
    groetjes katrien

  4. Ik vind het inhoudelijk goed. De opzet van de tekst moet je misschien nog wat aan werken, het geeft niks hoor, zelf heb ik daar ook nog moeite mee. Maar hoe meer je schrijft hoe beter je er in wordt. Ik zou zeggen: ga zo door!

Geef een reactie

