Sparen

computer
Vroeger waren we goede vrienden, maar nu wordt onze relatie alleen maar slechter en slechter. Laatst moest ik een portfolio maken voor school, ik was al half weg toen opeens heel mijn computer crashte. Ik was heel mijn portfolio kwijt omdat het nog open stond. Mijn stick stak ook nog in mijn computer en die was er ook aan. 
tumblr_lrivfkpmAP1r3nr8eo1_r1_400_large
Je kon dus wel raden dat ik opnieuw moest beginnen. Sinds dien is het alleen maar erger geworden met mijn computertje. Vanaf dat ik probeer iets te schrijven in word flipt hij helemaal. Ik ben het een beetje beu aan het worden. Ik ben van plan om een nieuwe te kopen, maar het is niet dat ik daar momenteel het geld voor heb. Gelukkig krijg ik meer en meer het aanbod om te gaan babysitten en daarmee verdien ik wel wat centjes. Ik ben ook van plan om in de zomervakantie een extra baantje te zoeken dat wat meer verdient dan babysitten want ik kan je niet vertellen dat ik er rijk van wordt  :).
money
Ik zelf vind het leuk om te sparen voor dingen omdat je er dan naar toe kan leven. Het nadeel is wel dat ik het niet echt gemakkelijk vind. Er zijn zoveel leuke dingen die je ziet, maar tegelijkertijd moet je rekening houden met datgene waarvoor je aan het sparen bent. Sinds dit jaar heb ik een bankkaart en dat helpt me echt veel. Elke maand krijg ik er een bedrag op gestort en als ik dan iets wil kopen moet ik eerst geld afhalen of bankcontact gebruiken, maar doordat ik één van die twee dingen moet doen denk ik meer na over de dingen die ik zou willen kopen en zeg ik ook veel sneller nee tegen mijzelf als ik weet dat ik betere dingen kan kopen.
saveorspend
Je hebt twee type mensen in verband met geld, spaarders en uitgevers. Vroeger was ik een uitgevertje, maar dat was echt toen ik nog jonger was en ik gaf het uit aan dingen die op die leeftijd nuttig waren. Zo kocht ik met mijn eerste ‘grote’ som (voor zover dat ik me dat kan herinneren) een portefeuille, dat was in het zesde leerjaar ongeveer. Daarvoor regelde mijn ouders eigenlijk alles met het geld dat ik kreeg. Nu moet ik ook wel eerlijk zeggen dat mijn ouders mij verplichte om iets te kopen met het geld dat ik kreeg en het niet gewoon mocht sparen. Dat vond ik soms wel jammer want dan wilde ik voor iets groot sparen, maar dan was ik weer onmiddellijk een grote som geld kwijt.
Nu zie ik mezelf meer als een spaarzaam type. Ik mag zelf beslissen wat ik doe met mijn geld, maar ik moet er wel rekening mee houden dat ik bepaalde dingen zelf moet betalen zoals bijvoorbeeld mijn drankjes voor op school. Dit zullen jullie misschien raar vinden, dat ik dit zelf moet kopen, maar mijn ouders gaan ervan uit dat je even goed water van de kraan kan drinken en daar hebben ze wel gelijk in. Ik vind het ook goed dat ik al bepaalde dingen zelf moet betalen omdat ik op die manier ook beter leer omgaan met geld. Als ik pas wanneer ik niet meer thuis woon alles moet regelen zou dat misschien minder gemakkelijk gaan.
Waarvoor ben jij aan het sparen? 
Geef een reactie

