Examentips

large (9)Volgende week begin ik met de examens en ik denk dat ik niet de enige ben. Vorig jaar heb ik wat tips bedacht die me konden helpen met mijn examens. Ik heb ze toen toegepast en ik moet zeggen dat ze me echt geholpen hebben. Ik hoop dat ze jou even goed helpen. 

large (8)Voor het leren

Orden al je boeken op voorhand en leg de leerstof per vak op elkaar. Het is alleen maar tijdsverspilling wanneer je tijdens het leren al je papieren moet gaan zoeken. Zie dus ook dat je op voorhand goed weet wat je moet kennen. Overloop voor de examens je overzichten die je kreeg, of maak ze zelf. Het helpt je een grote stap vooruit wanneer je alles gewoon maar hoeft te nemen en te studeren.
Schrijf op welke 3 of 5 stukken jij het moeilijkst vind of die het belangrijkste zijn. Dan kan je met deze delen beginnen en is het minder erg als je de andere delen niet meer hebt kunnen bekijken. Het is beter om 5 delen goed te kennen dan dat je ze allemaal maar half kent.
Wat ik zelf leuk vind is om tijdens de examens al mijn vakken te stapelen. Elke dag zie je die stapel dan kleiner en kleiner worden en als je er naast dan een stapel maakt met de examens die geweest zijn zie je deze stapel alleen maar groter en groter worden.
Maak een planning! Dit lijkt misschien overbodig omdat je toch alles moet leren wat er op je overzicht staat, maar het kan helpen. Zo krijg je een goed overzicht van wat je te wachten staat en sta je om 10 uur ’s avonds niet meer voor verrassingen. Het is alleen een tip dat ik je kan geven, maar ik kan je het echt aanraden.
Als jij gemakkelijk leert aan de hand van samenvattingen, maak die dan op voorhand zodat je die niet meer hoeft te maken tijdens het studeren. Dit neemt ontzettend veel tijd in beslag en je zal blij zijn wanneer je het op voorhand gedaan hebt.

large (10)Tijdens het leren

Als je weet dat je snel afgeleid wordt door bepaalde zaken zoals laptop of GSM kan je ze best op een plek leggen waar je niet studeert. Leg ze beneden als je op je kamer studeert en als de verleiding toch nog te groot blijft, geef ze dan aan je ouders. Zo’n tijdje zonder elektronica kan je best overleven.
Leer eerst de delen die je aangeduid hebt als moeilijk of belangrijk. Daarna leer je de rest van het vak. Als je alles geleerd hebt kan je de moeilijke delen nog eens opnieuw studeren. Als je op één dag twee vakken hebt, kan je best eerst de belangrijkste of moeilijkste delen van beide vakken leren en dan de andere delen van de beide vakken.Begin ook met studeren van je moeilijkste of saaiste vak, zo ben je daar nog heel fris voor en als je dan aan het andere begint vind je het toch al net iets minder saai of moeilijk.
Gun jezelf ook af en toe ontspanning. Niemand kan zich een hele namiddag concentreren en dat is ook niet wat verwacht wordt van jou. Ik leer altijd 1 uur en neem dan 10 minuutjes pauze. Je kan ook best bijvoorbeeld voor het avondeten een iets langere pauze inlassen van bijvoorbeeld een half uur. Zo heb je de mogelijkheid om even naar buiten te gaan en weer fris te kunnen starten na het eten.
Probeer je planning te volgen. Als je jezelf verkeerd hebt ingeschat schrijf dan de werkelijke tijd dat je erover deed op. Misschien kan je je planning dan wat aanpassen als je weet dat er nog zo’n delen aankomen. Als je een deeltje geleerd hebt is het leuk om het te doorstrepen met een hele dikke zwarte stift.
Ga op tijd slapen! Het heeft geen zin om om 11 uur nog achter je boeken te zitten als je om 2 uur in de namiddag begonnen bent. Dan is het slimmer om wat vroeger op te staan zodat je het nog eens kan doorlezen.

large (11)Als het even minder gaat

Wanneer je merkt dat je ligt te slapen voor je boeken, ga dan een half uurtje op je bed liggen. Zet wel een wekkertje zodat je niet twee uur laten wakker wordt en nog een hoop werk hebt. Wanneer je je even niet meer kan concentreren kan je iets semi-nuttigs doen zoals je titels fluoriceren als je dat nog niet gedaan had, grafieken inkleuren, …Op deze manier kan je hoofd eventjes rusten, maar heb je toch iets vrij nuttigs gedaan en je blijft wakker.
Vraag aan je mama en papa om eens iets lekkers mee te nemen. Je kan er jezelf wanneer je wil mee belonen als je goed geleerd hebt of als je vond dat het examen goed ging. Examens is voor niemand een leuke periode en je mag jezelf dus wel af en toe eens belonen, vind ik.
ZO dit zijn mijn tips. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Ik had niet verwacht dat dit zo’n lange lijst zou worden, maar ja, blijkbaar dus wel! :) Ik hoop dat jullie examens allemaal super goed willen lukken en dat jullie allemaal daarna aan een leuke vakantie kunnen beginnen.

Heb jij nog tips voor de examens?

Geef een reactie

