Motivatie doorheen het jaar

DSC_0054

Het is het tweede semester en iedereen is het beu, het school. Het is tijd voor twee maanden vakantie, lekker elke dag lang in je bed blijven liggen en vooral niet te veel doen. Hoe hou ik het persoonlijk vol om toch nog zin te hebben om ervoor te gaan en niet op te geven als ik in mijn agenda twee testen en een taak zie staan?  large (27)

BRON FOTO

Wat mij helpt is om samenvattingen te maken in leuke schriften. Normaal vatte ik mijn vakken samen op papier van saaie cursusblokken. Ik hield het nooit lang vol en begon 20 keer opnieuw omdat ik het niet goed genoeg vond. Nu dat ik het in schriftjes doe vind ik het al een stuk leuker en van voor plak ik een legende om mijn fluostiften altijd op dezelfde manier te gebruiken. Als je het samenvatten saai vindt, zou ik dit zeker eens proberen. Bij hema hebben ze er leuke en er zijn zeker nog andere winkels waar je ze voor een betaalbare prijs kan halen. Je kan natuurlijk zelf kiezen of je voor elk vak een andere wil of gewoon één grote neemt. Doe waar jij je goed bij voelt!

hay-plisse-coral-a4-opbergmapBRON FOTO

Orde, ik heb het niet alleen nodig in mijn schriften, maar gewoon in het algemeen voor mijn volledige schoolwerk. Al mijn boeken moeten ordelijk ingevuld zijn. Als ik het ordelijk vind, dan studeer ik het ook makkelijker omdat ik natuurlijk alles snel terug vind. Als je iemand bent die graag alles in je boekentas gooit en dan thuis niets meer kan terugvinden. Neem een kleine map met U-mapjes in of een kaft met vakken in (zoals op de afbeelding hierboven) en maak er voor jezelf de gewoonte van om de papieren niet los in je boekentas te gooien maar ze op zijn minst in de U-mapjes te steken of in de map. Zo weet je thuis of in de klas al zeker dat ze in die map steken. Het is natuurlijk nog beter om het voor jezelf af te leren, maar als dat niet lukt heb je dus nog een plan B. Waarom ik dit voorstel? Als je alles onmiddellijk terug vindt ben je sneller geneigd om er ook aan te beginnen en moet je niet geïrriteerd worden over het feit dat je jouw papieren niet kan vinden.

Plannen! Ik heb hierover al een paar keer geschreven, maar ik zou het toch nog graag een keer aanhalen. Ik kan je op zijn minst vragen om het een keer te proberen. Ik weet zelf dat het absoluut niet gemakkelijk is om het te maken en nog moeilijker om het te volgen, maar eens dat je het kan gaat er echt een nieuwe wereld voor je open. Vergeet niet om ook een paar leuke dingen in je planning te zetten en verspreidt ze tussen de minder leuke dingen. Zo kan je naar die dingen uitkijken, al is het maar dat je bijvoorbeeld zegt dat je een kwartier in een boek mag lezen dat je echt graag wil uitlezen. Het kan iets kleins zijn, maar het kan je wel helpen.

Wat mij natuurlijk ook wel helpt is dat ik school wel vrij belangrijk vind. Ik heb dromen die ik later misschien wil doen en daarvoor heb ik mijn diploma echt nodig. Langs de andere kant vind ik het ook gewoon leuk om dingen bij te leren. Op school doe ik een richting waarvan ik mijn hoofdvak 5 uur heb. Dat vak vind ik het meest interessant. Ik denk wel dat dit ook een grote rol speelt bij mijn motivatie.

Toch hoop ik dat jullie iets aan mijn tips gehad hebben. Als jullie zelf nog tips hebben, laat ze hieronder achter en tot zaterdag!

Geef een reactie

