Mijn doel in het leven

large (25)

Heb je een doel nodig in je leven (om gelukkig te zijn)? Moet je altijd naar dingen kunnen uitkijken om de dagen ervoor blij te kunnen rondlopen? Heb je doelen nodig om te kunnen leven? Vragen waar ik vandaag graag mijn mening over wil uiten. Ik kom op dit idee door een vriend van me. Ik had hem gemaild over dat ik niet goed wist wat mijn doel in het leven was en eigenlijk vond hij dat volgens mij ook een moeilijke vraag. Ben je benieuwd naar mijn antwoord op de vragen, lees dan snel verder!

Heb je een doel nodig in je leven? 

Ik kan er geen klaar antwoord op geven. Ik weet het niet. Ik geef toe dat ik er graag en veel over nadenk over wat ik wil bereiken in mijn leven, maar dat zijn dan vaak verschillende kleine doelen die ook niet zo ver van me afstaan. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld mijn middelbare school afmaken. Dat is normaal gezien over anderhalf jaar en ik denk dat iedereen dat wel als doel heeft als 16-jarige. Waar ik echt over nadenk is of dat ik echt één groot doel moet hebben. Ik weet het niet. Volgens mij lijkt het langs de ene kant wel leuk om een groot doel te hebben, maar langs de andere kant denk ik dat je dan misschien geneigd bent om alles aan de kant te schuiven voor dat ene doel en misschien verschillende leuke en belangrijke dingen mist in je leven. Natuurlijk kan ik daar niet zeker over zijn, maar ik denk dat je daar dan misschien wel tot geneigd bent.

Heb je een doel nodig om gelukkig te zijn? 

Deze vraag sluit natuurlijk aan bij de vorige. Ik heb momenteel geen groot doel en ik kan zeggen dat ik me daardoor niet ongelukkig voel. Soms denk ik wet dat misschien nog gelukkiger zou zijn met een groot doel, maar zoals ik daarjuist al zei zou ik dan alles aan de kant schuiven en dat zou ik niet willen. Ik denk wel dat je gelukkig wordt van kleine doelen te hebben. Ten minste als die haalbaar zijn en je die uiteindelijk dan behaalt. Je krijgt er een soort voldoening van. Sowieso had ik in de lagere school het doel om naar het middelbaar te gaan. Ik heb de lagere school beëindigt zoals volgens mij iedereen die dit leest, maar als je dat dan behaalt heb je daar wel een voldoening van.

Moet je altijd naar dingen kunnen uitkijken om de dagen ervoor blij te kunnen rondlopen? 

Zoals ik in de inleiding vermelde is dit puur mijn eigen mening en het kan dus zijn dat je het niet eens bent met mij. Neem wat ik schrijf dus niet op als DE waarheid want dan moet ik je teleurstellen. :) Op deze vraag kan ik ja beantwoorden. Ik zeg niet dat ik me niet gelukkig kan voelen als ik niet naar iets kan uitkijken, maar ik word er wel vrolijker van als ik bijvoorbeeld weet dat ik volgende week mijn metekindje zie. Ik ben gewoon iemand dat zo’n dingen nodig heeft. Ik heb daar vooral veel nood aan als ik mensen mis. Ik wil dan graag weten wanneer ik die persoon de volgende keer ga zien. Ik weet niet hoe het komt dat ik me daar zo hard aan vast hou, maar het is nu eenmaal zo.

Ziezo, dit zijn de antwoorden op mijn vragen aan mijzelf :). Ik zou het ontzettend leuk vinden om jullie antwoorden te lezen, of jullie nu akkoord gaan of niet, dat maakt helemaal niets uit. Het lijkt me gewoon leuk om te lezen hoe jullie hier tegenover staan. Als jullie ideeën hebben over wat ik nog zou kunnen schrijven stuur me dan een mailtje of zet een reactie hieronder.

2 gedachtes over “Mijn doel in het leven

  1. Ik leef sinds een aantal jaren vooral vandaag, wat er morgen komt dat zie ik morgen wel. Kan er niets aan veranderen, dus kan beter genieten van het moment. En voel me sinds een lange tijd ontzettend goed.

Geef een reactie

