Zo eerlijk als een kind, zo verstandig als een volwassene ?!

DSC_0653

Laatst liep ik van school naar huis en op het einde van de straat zag ik krijttekeningen staan. Ze deden mij onmiddellijk aan mijn kinderjaren denken. Ik vond dat namelijk geweldig om te doen. Ik vind het altijd zo leuk om te zien hoe kinderen hun fantasie op zoveel verschillende manieren durven laten zien. Ik denk dat wij daar nog veel van zouden kunnen leren. Kinderen zeggen altijd onmiddellijk waar het op staat en daar hou ik echt van. Gewoon eerlijk zijn tegen iedereen, niet rond de pot draaien…

Ik vind het vaak heel erg jammer wanneer wij als ‘volwassenen’ (of toch bijna ;-) ) niet eerlijk onze mening geven wanneer je dat kleedje van je vriendin echt niet mooi vindt of wanneer je maar gauw zegt dat je met je moeder gaat winkelen omdat je geen zin hebt om een hele avond met dat ene meisje om te gaan. Waarom kunnen wij niet gewoon eerlijk zijn tegen elkaar? Ik wil niet dat iedereen alles er gewoon uitflapt en niet meer nadenkt over hoe hij iets moet brengen naar de anderen toe, maar gewoon eerlijk zeggen dat dat kleedje niet helemaal jouw ding is, is toch niet erg? Als je vriendin jouw mening vraagt, mag je dat best eerlijk zeggen. Als je natuurlijk respect blijft hebben voor het feit dat zij dat kleedje helemaal geweldig vindt. Ik weet dat wat ik nu vertel niet altijd gebeurd, maar volgens mijn mening gebeurd dit wel te veel. Vriendschap moet gebaseerd zijn op vertrouwen en eerlijk, niet op ‘ik wil de andere niet kwetsen dus ik zeg niets’ situaties.

DSC_0654

Iets anders dat mensen wel eens durven doen, is zichzelf de schuld geven zodat de andere zich niet slecht moet  voelen door jou. Ja, en jij dan? Is het dan zoveel beter dat jij je twee keer zo slecht voelt? Ik weet dat dit niet altijd even gemakkelijk is omdat ik dit zelf ook heel vaak doe, maar ik denk dat het gewoon beter zou zijn als we gewoon eerlijk zouden zeggen wie er schuld bij heeft en dit dan onmiddellijk proberen op te lossen. Wanneer je al de schuld aan jezelf geeft lost dat niets op. Jij voelt je slechter en jouw vriend of vriendin loopt met het idee rond dat ze niets verkeerds heeft gedaan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

DSC_0655

Wat ik eigenlijk wil bereiken met dit artikel is dat ik iedereen wil aansporen om terug een beetje kinds te worden. Wees zo eerlijk als een kind, maar zo verstandig als een volwassene/adolescent/… Daarmee bedoel ik dat je eerlijk moet zijn, maar wel even nadenkt hoe je dit respectvol kan brengen naar de andere persoon.

Oké, dit was even een net wat serieuzer onderwerp. Toen ik de krijttekening zag had ik nog geen idee wat ik erover wilde schrijven. Ik wist wel dat ik het vast moet leggen met mijn camera. Dit artikel is eruit gevloeid. Geef gerust jullie eigen mening hieronder!

Geef een reactie

