Omgaan met kanker

Cherry_Blossom_(2942368143)

Het is en blijft iets stoms, kanker. Ikzelf heb het al twee keer van heel dichtbij ervaren en ja… veel kan je daar niet over zeggen, het is gewoon iets verschrikkelijks. Zeker wanneer die persoon hierdoor sterft. Ik was 13 jaar toen mijn opa kanker kreeg. Hij had kanker aan zijn nieren. Uiteindelijk is hij hier in 2011 aan overleden. Mijn opa was 72 toen hij stierf en dat was dus veel te jong, vooral omdat hij een echte levensgenieter was. Hij was al op pensioen, maar hij deed nog zoveel leuke dingen met mijn oma om iets te maken van hun leven. Ze zijn samen heel veel op reis geweest en daarnaast deed mijn opa nog veel meer. Jammer genoeg was dat niet de laatste keer dat ik met kanker te maken kreeg. In 2012 kreeg mijn mama kanker, borstkanker. Gelukkig waren de dokters er dit keer wel op tijd bij en kon alles nog verholpen worden. Mama moest bestralingen krijgen, maar kreeg geen chemo en dat is altijd wel een goed teken. Nu is het eind 2014 en gaat het goed met mama. Ze moet wel elke dag pilletjes slikken om haar lichaam onder controle te houden zodat er een kleinere kans is dat de kanker terug uitbreekt.

Hoe ga je om met kanker? Dat is een hele moeilijke vraag en ik denk dan ook dat iedereen dit op zijn eigen manier doet. Bij ons heeft het geholpen om er veel over te praten en elke keer te vragen aan mama hoe het was bij de dokter. Zo zijn we er samen doorgeraakt.

Als jij dit leest en je hebt in je nabije omgeving te maken met kanker dan wil ik je gewoon heel veel sterkte wensen en dan hoop ik uit het diepste van mijn hart dat het snel goed komt, want ik weet hoe hard zoiets aankomt. Dat gevoel van onmacht, dat je zelf niets kan doen is echt verschrikkelijk!

Een gedachte over “Omgaan met kanker

  1. Wat mooi dat je hier over schrijft! Mijn oma heeft ook borstkaker, 2jaar geleden werd haar ene borst geamputeerd. Nu gaat het alweer beter, maar ergens blijf je bang dat het terugkeert.
    Ik wens je heel veel sterkte!

    PS: wat een leuke blog heb je!

Geef een reactie

